fredag 25. januar 2013

Planlegging

Det er rolig både på utstillingsfronten og parringsfronten for tiden, men tankevirksomheten og planleggingen er da i det minste i gang.

Man må jo sjekke markedet for potensielle hannhunder som kan falle i smak både for meg og de tre damene som etter hvert skal forsøkes parres.

Håpet er jo at Villemo skal få løpetid først, og da har jeg en snerten guttebass i tankene for henne. Så får vi bare håpe at han faller mer i hennes smak enn hva forrige frier gjorde. Han forsøkte jo å sjarmere sela av henne, men var ikke videre heldig med det. Men gutten er til daglig langt unna, så det er bare å krysse fingrene og håpe at hun gir tydelig beskjed når det nærmer seg, og at logistikken for å få gutten til Trondheims-området løser seg. Spennende blir det i alle fall.

Irmelin, eller Ira som hun kalles til daglig, har jeg også noen planer for. Og der vil jeg sjekke ut en eller to potensielle kandidater som jeg håper kan passe til henne. Ira er ei nett lita tispe der den største feilen er bittet. Hun har kun vært på to utstillinger, men med bra resultat. Spesielt med tanke på hvordan pelsen hennes var på utstillingstidspunktene :) På den første utsillingen hadde hun så fullt av underull at dekkhårene sto til alle kanter. Hun klarte likevel å showe til seg en excellent og ck. Rett etter utstillingen fikk vi prøve en furminator, og halve bikkja forsvant. Så på Dogs4All på Lillestrøm var hun desto mer naken siden det meste av underulla var borte og bare dekkhårene var igjen. Men hun fikk da en excellent og bidro til at oppdrettergruppa mi fikk HP og god kritikk.

Saga skal få være agilityhund i vår/sommer, og så får vi se når høsten/vinteren kommer hvordan det ligger an med løpetid. Hun er jo mor til tre flotte tisper, som alle er planlagt at skal gå videre i avl. Villemo hos meg, og Vanja og Vendelin hos sine nye eiere. Også til Saga har jeg sett meg ut noen kandidater som jeg syns er verdt å se videre på (altså se dem i live, og ikke bare sjekke stamtavlene).

Men... menneskene planlegger og lundehundene ler seg ihjel, så tiden for vise hva som skjer og om det faktisk blir noe av ønskene og planene mine...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar